Nystartad butik

· Starta företag
Author

Att starta upp en butik är det kanske någon som går och drömmer om. Man har en idé om vad man skulle vilja sälja och är det så att du tror stenhårt och har gjort marknadsundersökningar och affärsplaner så kanske det är dags att göra slag i saken. 

ButiksregisterFysisk butik också

Du säljer kanske redan i dag genom en webbshop men känner att du skulle vilja komplettera med en liten fysisk butik där du kan sälja din produkter och öka omsättningen en aning. Varorna finns ju redan så det du får börja med att göra är att leta om du hittar någon passande lokal för din verksamhet.

När du hittat den perfekta butikslokalen för dig så kanske den är i behov för renovering och anpassning för din butik. Framförallt så bör du tänka på lagerförvaring i anslutning till butiken så du inte har lagret på ett ställe och butik på ett annat.

Glöm inte det nödvändiga

Nu är det dags att inreda med de uppställningshyllor och montrar du behöver för att visa upp dina produkter på bästa sätt. Ett kassaregister är ett måste i en butik och på du kan hyra ett kassaregister om du känner att du vill testa ett tag och få igång din butik. När du börjar vara mer etablerad så kan du köpa ett kassaregister. Du måste göra en anmälan till Skatteverket även om du hyr det, skulle du byta ut ditt kassaregister så har du två veckor på dig innan ändringen ska vara inne.

Marknadsföring

När allt börjar falla på plats så är det dags för Grand Opening. Bjud in släkt, vänner, grannar ja, alla du bara kan för att få tillfälle att visa upp din butik. Gör reklam för din butik i din webbshop om du driver en sådan. Annars så kan du göra enkla flygblad att dela ut till folk du möter. För att få din butik lönsam så gäller det att visa att du finns. Det finns förstås lite olika sätt att nå ut till folk att du nu också har en fysiskt butik förutom bara det ovanstående. Vi kommer med ett par tips:

      • Hemsidan – givetvis så måste du annonsera på hemsidan att det kommer att öppnas/har öppnats en fysisk butik. Gör detta synligt direkt när man kommer in på startsidan. Ett förslag är att du har en slags rabattkod på hemsidan som besökarna kan använda om de också besöker den fysiska butiken. På så sätt får du kunder även dit. Det kan låta lite hugget som stucket om det nu är samma kund som ändå handlar på hemsidan, men kom ihåg att det är oftare man har shoppingsällskap ute på stan än på nätet.
      • Reklam – Reklam i form av annonser, radioreklam eller tv-reklam är förstås också ett alternativ om du har budget för detta.
      • Mun-till-mun-metoden. – Det utan tvekan äldsta, men fortfarande mycket effektiva sättet att snabbt sprida information om dig själv är att använda mun-till-mun-metoden: Berätta för alla du träffar om din nya butik: vänner, bekanta, forna arbetskamrater, medlemmarna i dina föreningar och andra sociala gemenskaper, t ex kyrkor, fotbollsklubbar, Rotary, Rädda barnen, vägföreningen och så vidare. Du kommer att upptäcka att de flesta ger dig råd och uppmuntran, en hel del vill veta mer och några erbjuder sig till och med att hjälpa till.
      • Sociala medier – Idag är sajter som Twitter och Facebook en del av vårt dagliga liv och utgör naturligtvis en enorm potential för dig som vill sprida information. Det gäller dock att göra det med urskiljning och finess: många av oss är hjärtligt trötta på spam och annan webbreklam och om du bombarderar okända människor med information de inte vill ha så kan din marknadsföring på nätet istället få motsatt effekt.