Vikten av en bra hemsida

· Driva företag
Author

Det säger egentligen sig självt varför det är viktigt att ha en funktionell och snygg hemsida. Det är ofta kundens första möte med ditt företag, och ger hemsidan ett krångligt eller oproffsigt intryck kan den potentiella kunden mycket väl klicka bort sig från din sida och välja att gå till en konkurrent istället.

Har du däremot en estetiskt tilltalande och lättmanövrerad hemsida fungerar detta som en garant på ditt företags tillförlitlighet – man tänker undermedvetet att ett företag vars hemsida ger ett tryggt och elegant intryck också måste vara ett bra företag. Detta gäller mer än någonsin idag, då internet är ett mycket vanligt sätt att hitta varor och tjänster och överhuvudtaget shoppa och konsumera på. Det finns en uppsjö olika aktörer på marknaden – inte alla av dem seriösa. Därför är det av största vikt att lägga ned möda på din hemsida, särskilt om en stor del av verksamheten bedrivs via nätet.

Om ditt företag är nätbaserat, tänk på att hemsidan blir företagets virtuella kontor. Noxab har ett exempel på en bra hemsida. Den är elegant, lätt att navigera på, och ger överlag ett snyggt intryck. Hemsidan är mycket enkelt utformad, och det är mycket riktigt den gamla devisen ”less is more” som gäller när det handlar om hemsidor. Viktigast är att kunden hittar det denne söker. Erbjuder du tjänster ska det klart och tydligt framgå vilka tjänster som erbjuds, samt pris. Säljer du produkter, ska dessa vara indelade i tydliga kategorier. Texten ska vara relativt kort och det är bra att använda dig av punktlistor – det gör innehållet mer överskådligt.

En av de kanske viktigaste aspekterna av en hemsida är förstasidan. Detta är det som verkligen säljer resten av hemsidan och vi kommer alla att medvetet eller omedvetet döma en hemsida utefter vad vi ser när vi först kommer till den. Nu kan det ju hända att man följde en länk till någon undersida, men i regel är det förstasidan vi anländer till innan alla andra. Förstasidan måste därför tydligt och snabbt kunna meddela vad det är för hemsida man kommit till och vad syftet är med den. Är det en hemsida där man säljer en eller flera produkter? Är det en hemsida där man säljer en tjänst? Eller är det bara en hemsida med information i något ämne? Kan inte detta framgå från en snabb överblick av förstasidan bör man nog överväga att förändra denna.

Du kan göra allt själv, men själva utformningen av sajten kan vara svårt. Om du inte är någon datorexpert kan du med fördel anlita en webbkonsult för den biten. Om du vill göra designen själv behöver du något program som du skapar hemsidan i. Det finns då olika vägar att gå; det finns billigare program liksom det finns dyrare, proffsigare program om du vill vara säker på att få ett snyggt och värdigt resultat.

För tips och tillvägagångssätt på hur du gör när du ska fixa din egen hemsida, läs denna artikel på Driva Eget.