Marknadsföring är viktigt för ditt företag, att synas är att finnas till i många fall.
Det finns olika sätt att marknadsföra sig på men att visa sin närvaro på olika mässor är ett mycket bra sätt att synas och visa upp sin firma. I en artikel som Redaktionen publicerat ger de en hel del bra råd vad du ska tänka på när du ställer ut på en mässa.
Här kommer några snabba råd i punktform om vad du bör tänka på:
- Se till att besöka den mässa du vill ställa ut på innan så att du är förberedd.
- Hör med andra utställare om vilka erfarenheter de har och om de kommer tillbaka år efter år.
- Se till att du får en bra plats. Triangeln i mitten av lokalen är ofta den som är mest trafikerad. Ytterkanterna till höger och vänster är också bra ställen att ha en monter på.
- Tänk över vilken sorts monter du vill ha som ger ett bra intryck. Gör en lista på vilka du vill ska besöka din monter. Skicka inbjudningar där du lockar med någon gåva om de besöker din monter.
- Se till att ha marknadsföringsmaterial med dig på mässan. En bra marknadsföring kan vara reklamballonger där du förmedlar ditt budskap med tryck. Här erbjuder de till exempel gasballonger med olika reklamtryck och former som kedjeballonger, bokstavsballonger, jätteballonger och miniballonger. Du kan till och med få din logotype tryckt på en ballong. Det här kan verkligen hjälpa dig att synas.
- Sätt upp en skylt där ditt huvudbudskap står. Sätt den på en bra plats där den syns.
- Se till att hålla din monter enkel utan för mycket saker. Ta med din senaste produkt.
- Se till att informera media om din produkt och att du kommer att finnas på mässan.
- Mutor är bra att ha. Bjud på någonting ätbart i montern så att man stannar till vid din monter och hinner se vad du har att erbjuda.
- Skapa kontakt. Ställ öppna korta frågor. Inga samtal är speciellt långa på en mässa.
Och du, glöm inte att följa upp även efter mässan. Det mesta av jobbet med marknadsföring sker efteråt, då du skall se till att smida medan järnet är varmt.
Se nu till att organisera alla de kontakter du skapat under själva mässan. Kategorisera dessa och skapa en lista på ordningen de bör kontaktas. De som visat mest intresse eller de man lovat att kontakta efter mässan ska ju naturligtvis hamna överst på denna lista.
Kan du inte hålla de löften du ger kommer man att skapa badwill, vilket ju är motsatsen till målet med en mässa. Se därför till att aldrig ge löften du inte är säker på att du kan hålla.
Försök i största möjliga utsträckning att göra kontakten personlig. Möten är ofta optimala då det får personer att känna sig viktiga. Näst på tur kommer telefonsamtal och längst ned på listan hamnar nog mail. Men hör även med alla som ska kontaktas vilket metod de föredrar. Är det någon som verkligen vill att man ska kontakta dem via mail ska du ju inte ringa och boka ett möte eller liknande. Ska du skicka ut till exempel en broschyr för att vidare informera om något, se även till att inkludera en personlig hälsning.