När du startar eget är det viktigt att lägga ner mycket tid och möda på att tänka igenom affärsidén, potentiella kunder och vilka de eventuella konkurrenterna är. Men det som är lätt att glömma, eller i varje fall ta för lätt på, är vikten av att marknadsföra dig och din nya verksamhet.
Invigningsdag
Ett enkelt sätt att få uppmärksamhet och kanske komma i den lokala tidningen är att arrangera en stor invigningsdag. Gör det festligt med ballonger, bubbel och kanske någon lättare förtäring. Så uppmärksammat som möjligt till så liten kostnad som möjligt är naturligtvis idealet. Du själv har en viktig del genom att gå runt och hälsa folk välkomna, prata en stund och få alla att trivas.
Om du har personer i bekantskapskretsen som kan väcka intresse hos allmänheten, försök få den eller de att hjälpa dig genom att vara värd eller åtminstone närvara under den stora öppningsdagen. Om det sen är en idrottshjälte, kulturprofil, popstjärna eller kommunpolitiker har inte så stor betydelse – ett känt namn drar alltid folk.
Öppningserbjudande
En bra idé är att under startveckan ha något förmånligt erbjudande – som verkligen är förmånligt – och gör att många frestas att utnyttja det. Har du väl fått en person att bli kund en första gång så är chansen stor att de fortsätter att utnyttja dina tjänster.
Sociala nätverk
Att synas ute bland människor ger dig många vänner och bekanta. En del av dem blir antagligen dina kunder, andra kommer att tipsa sina vänner. Det här fungerar ungefär likadant på internet, så försök att vara aktiv och skapa dig ett namn på de stora nätverken.