Marknadsföring och reklam

· Driva företag
Author

Reklam

Som företag så är man nödgade att arbeta med sin marknadsföring. För uttrycket ”syns man inte, så finns man inte” är åtminstone relativt sant. Speciellt i den tid vi nu lever i då information sprids i så hög frekvens. Här kommer några bastips.

Marknadsföring är ofta ett känsligt ämne i företag som har en något ansträngd ekonomi. Det kan ofta vara svårt att mäta framgång av olika typer av marknadsföring och därför kan det också vara svårt att försvara att lägga pengar på detta något abstrakta. Men marknadsföring är de facto mycket viktigt för att kunna ta marknadsandelar och nå nya kunder.

Satsa på att förändra beteende – inte attityder

Det första tipset går ut på att man i sin marknadsföring ska försöka påverka beteenden och inte attityder och åsikter om saker och ting. Det är svårt att få någon att börja tycka att snabbmat är bra mat. Däremot är det lättare att få folk att vilja köpa en hamburgare för en tia. Det handlar om att få kunden att vilja testa din produkt och det är ju då troligare att kunden testar om man kommunicerar att du kan testa den för en billig peng, hellre än om du försöker övertyga någon om att det exempelvis då är nyttigt att äta hamburgare.

Satsa på alternativ kommunikation

Som företag har man oftast en kommunikationstaktik för den marknadsföring man bedriver. Men var inte rädd att ompröva denna taktik och testa nya vägar om du inte ser resultat. Kanske erbjuder du fler än en produkt eller tjänst och för somliga av dem så passar det perfekt med traditionella kanaler som tv-reklam och stora annonser i tidningar eller på nätet. Men för andra kanske det fungerar bättre med annan typ av marknadsföring eller reklam.  Ett exempel på alternativ kommunikation som kanske passar bäst framförallt som ett substitut när något ska kungöras eller firas – exempelvis ett jubileum av något slag, är reklam via ballonger. Det kan även vara ett bra alternativ om man vill synas i samband med något. På Gasballonger.se skriver man exempelvis att företaget levererar ballonger till ett flertal företag nu när det är Melodifestivaltider.

Detta är ett av alternativen som finns, men det finns även en uppsjö andra alternativ till de traditionella medierna tv, radio och tidning. Uppdraget är att aktivera människor och få dem lockade av mitt erbjudande – till en lägre kostnad.